Historia Aji składa się z wielu miesięcy pracy i doświadczeń. Martwiliśmy się z autorytetem, kiedy usłyszeliśmy od innych dzieci  "Aji nie podajemy laski głosu bo ona nigdy nie mówi".  
Przedstawiam Wam Aje; dziecko grzeczne, posłuszne, nie wyrażające swoich potrzeb, stojącej w cieniu, przysłonięte tymi, którzy o uwagę walczyli. Nie chciała brać udziału w kręgach, zajęciach grupowych. Wpadliśmy na pomysł z autorytetem, że kupimy chustę Klanzy. Ten kolorowy, okrągły materiał pomógł nam scalić społeczność.  

Jak zaczęłam pracę Aja nie odezwała się do mnie ani razu. Wchodziła do szkoły ze spuszczoną głową, szybko przemaszerowując do sali zabaw.


Związek emocjonalny dziecka z nauczycielem i nauczyciela z dzieckiem to miesiące subtelnego budowania relacji. Ta relacja na początku daje bezpieczeństwo w grupie, otwiera umysł na nowe doświadczenia, znajomości aż wreszcie przełamuje wewnętrzne granice czyli dziecko rozwija się na wielu płaszczyznach. Cudownie móc doświadczać i przyglądać się ich rozwojowi. Dzieci się nie zmieniają, dzieci mają szansę rozkwitać, wszędzie tam, gdzie są cierpliwie pielęgnowane. Czasami jest tak, że pielęgnacja zajmuje dużo energii a my mimo starań i chęci nie widzimy efektu. Odpuszczamy oczekiwania. Dostajemy efekt.